Diesel GTL – Forbedret ydeevne og pålidelig drift
Diesel GTL (Gas-to-Liquid) er et syntetisk brændstof produceret fra naturgas gennem en avanceret kemisk proces kaldet Fischer-Tropsch syntesen. Denne proces resulterer i et lugtfrit og farveløst brændstof, der sikrer renere forbrænding og reduceret udledning af skadelige partikler sammenlignet med almindelig diesel.
Fordele ved Diesel GTL
- Høj cetantal: Diesel GTL har et højere cetantal, hvilket forbedrer tænding og motorydelse.
- Lavere svovlindhold: Reducerer emissioner og forbedrer luftkvaliteten.
- Lavere aromatisk Indhold: Mindre røg og lugt under forbrænding.
- Fremragende koldstart egenskaber: Sikrer pålidelig drift selv ved lave temperaturer.
- Høj lagerstabilitet: Mindre risiko for dieselpest og kontaminering.
Anvendelse
Diesel GTL kan anvendes i alle typer dieselmotorer uden behov for ændringer eller justeringer. Det er særligt velegnet til personbiler, varebiler, lastbiler, busser og off-road maskiner, der kræver et brændstof, der opfylder EN 15940 standarden.
Tekniske Egenskaber
EGENSKAB | DIESEL B0 | DIESEL B7 | GTL DIESEL |
---|---|---|---|
Standard | EN 590 | EN 590 | EN 15940 |
Råvare | Fossil diesel | Fossil diesel med op til 7% biodiesel | Naturgas |
Vægtfylde (kg/l) | 0,84 | 0,84 | 0,78 |
Cetantal | 51 | 51 | 70 |
Svovlindhold (mg/kg) | 10 | 10 | <1,0 |
Flammepunkt (°C) | 56 | 56 | 60 |
CFPP (°C) | -12, -18, -24 | -12, -18, -24 | -20 |
Cloud Point (°C) | -0, -7, -12 | -0, -7, -12 | -15 |
Brændværdi (MJ/l) | 35,9 | 35,9 | 34 |
CO2-belastning (kg/l) | 3,4 | 3,2 | 3,1 |
CO2-belastning (kg/MJ) | 95,9 | 92,1 | 70,8 |
Lagerstabilitet og forurening
Diesel GTL er syntetisk og har derfor en høj lagerstabilitet, hvilket gør det modstandsdygtigt overfor dieselpest og kontaminering. Dette gør det til et attraktivt valg for både transport- og industriapplikationer.